آموزش صفر تا صد ایجاد استراتژی در بازاریابی محتوا

  • صفحه اصلی
  • آموزش صفر تا صد ایجاد استراتژی در بازاریابی محتوا
آموزش صفر تا صد ایجاد استراتژی در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به نوعی بازاریابی گفته می شود که شامل تولید و به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند با مخاطبان شما است. این یکی از موثرترین راه ها برای رشد کسب و کار شماست وقتی که خوب انجام شود. و اگر می خواهید موفق باشید، به یک استراتژی بازاریابی محتوای قوی نیاز دارید.

در این راهنما، نحوه ایجاد آن را به شما آموزش خواهیم داد. اما ابتدا بیایید با اصول اولیه شروع کنیم.

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی بازاریابی محتوا یک برنامه برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا است. که مخاطبان هدف شما را جذب می کند و به شما کمک می کند تا به اهداف تجاری خود برسید. و در سئو سایت خیلی موثر است.

شما ممکن است فرض کنید که ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوا پیچیده است. اما لازم نیست این طور باشد. فقط به عناصر مناسب نیاز دارید.

در سطح بالا ، حداقل باید شامل اطلاعات زیر باشد:

  • اهداف خاص (یعنی دقیقا چه چیزی می خواهید با محتوای خود به دست آورید)
  • آگاهی مخاطبان (به عنوان مثال ، محتوای شما برای چه کسی است)
  • انواع محتوا (به عنوان مثال ، چه نوع محتوایی را تولید خواهید کرد)
  • برنامه تبلیغاتی (به عنوان مثال ، نحوه توزیع محتوای خود)

به عنوان مثال، فرض کنید در حال ساخت یک استراتژی بازاریابی محتوا برای یک وب سایت در حوزه سلامت و تناسب اندام هستید.

هدف شما ممکن است افزایش درصد مشخصی در ترافیک مربوطه از موتور های جستجو باشد. مخاطبان می توانند افراد جوانی باشند که می خواهند وزن کم کنند یا تناسب اندام خود را حفظ کنند. انواع محتوا ممکن است شامل پست های وبلاگ و ویدیوهای مربوط به برنامه های تمرینی و رژیم غذایی باشد.

و برای تبلیغ این محتوا، می توانید آن را از طریق خبرنامه ایمیل، کانال های رسانه های اجتماعی و وب سایت خود توزیع کنید تا بازدیدکنندگان را از طریق SEO (یعنی رتبه بندی در موتورهای جستجو) جذب کنید.

چرا استراتژی بازاریابی محتوا داریم؟

بدون استراتژی راهنما ، تلاش های بازاریابی محتوا می تواند تصادفی باشد. اما یک استراتژی به خوبی تعریف شده دارای مزایای متعددی است:

  • محتوای خود را با اهداف تجاری هماهنگ کنید. بنابراین منابع را برای ایجاد چیزی که برای شرکت شما ارزشی ندارد هدر نمی دهید.
  • این به شما کمک می کند حمایت سهامداران را دریافت کنید. شما می توانید ارزش تلاش های بازاریابی محتوای خود را به مدیریت و رهبری ارشد منتقل کنید. و خرید آنها را دریافت کنید.
  • این فرآیند تولید و توزیع محتوای شما را ساده می کند از اینرو شما می توانید محتوای خود را به طور کارآمدتر و موثرتر برنامه ریزی، منتشر و تبلیغ کنید.
  • این به شما امکان می دهد نتایج خود را در طول زمان تجزیه و تحلیل و بهینه کنید از این رو شما می توانید عملکرد محتوای خود را اندازه گیری و پیگیری کنید تا بتوانید استراتژی خود را در صورت نیاز برای دستیابی به اهداف خود تنظیم کنید.

و مطمئن شوید که مستند است. زیرا گزارش وضعیت بازاریابی محتوای ما نشان می دهد که بین موفقیت و داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوای مستند همبستگی وجود دارد.

  • آنها چه کسانی هستند؟ فراتر از جمعیت شناسی اولیه به سمت باورها، ارزش ها، ترس ها و آرزوهای عمیق تر آن ها بروید.
  • بزرگترین ایرادات، چالش ها و مشکلات مربوط به محصولات/خدمات شما چیست؟
  • زمان آنلاین را کجا می گذرانند؟ و به کدام منابع اطلاعاتی بیشتر اعتماد دارند؟
  • چه نوع محتوایی توجه آنها را جلب می کند و آنها را وادار به اقدام می کند؟

در اینجا به فرضیات یا حدس و گمان تکیه نکنید. شما به داده های واقعی از نظرسنجی ها ، مصاحبه ها و سایر تاکتیک های تحقیق مخاطب نیاز دارید.

از ابزار Semrush’s One2Target برای جمع آوری برخی از این بینش ها استفاده کنید. برای شروع، ابزار را باز کنید، حداقل یک وب سایت رقیب را وارد کنید و روی «Analyze» کلیک کنید.

در برگه «دموگرافیک»یا جمعیت شناسی اطلاعات سن و جنسیت مخاطب را خواهید دید.

این می تواند به شما کمک کند لحن و زبان خود را با آنچه که ممکن است بیشتر برای آن جمعیت شناسی خاص جذاب باشد، تطبیق دهید.

در برگه «اقتصاد اجتماعی»، اندازه خانوار، سطح درآمد، وضعیت شغلی و تحصیلات مخاطب را خواهید یافت. که می تواند به شما کمک کند محتوای خود را با سبک زندگی خود تنظیم کنید.

و در برگه "رفتار" ، شما یافته هایی در مورد رفتار آنلاین مخاطبان خواهید داشت. به این معنی که از کدام پلتفرم های رسانه های اجتماعی و انواع وب سایت هایی که بازدید می کنند استفاده می کنند.

این می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که محتوای خود را در کدام سیستم عامل به اشتراک بگذارید.

با نگاهی به داده های کلی تحقیق، در اینجا برخی از چیزهایی است که در مورد مخاطبان خود برای یک وب سایت سلامت و تناسب اندام آموخته ایم:

  • اکثریت مخاطبان را جوانان بین 18 تا 34 سال تشکیل می دهند که سه تا چهار نفر در خانواده خود هستند و درآمد نسبتاً پایینی دارند.
  • بیشتر آنها تمام وقت کار می کنند و ترجیح زیادی برای محتوای ویدیویی در YouTube و همچنین مطالب نوشتاری مانند پست های وبلاگ از نشریات آنلاین را نشان می دهند.
  • آنها همچنین در سایت های رسانه های اجتماعی مانند Reddit، Facebook و Instagram فعال هستند

3-انواع محتوای خود را انتخاب کنید

مرحله بعدی انتخاب انواع محتوایی است که روی آنها تمرکز می کنید.

انواع محتوای زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید:

  • پست های وبلاگ
  • فیلم ها
  • پادکست ها
  • کتاب های الکترونیکی
  • اینفوگرافیک

چگونه می دانید کدام یک بهترین هستند؟

هم اهداف شما و هم بینش مخاطبان شما باید انتخاب های شما را مشخص کند. با استفاده از مثال قبلی خود، بر روی پست ها و ویدیوهای وبلاگ تمرکز می کنیم. زیرا آنها با هدف ما برای افزایش ترافیک ما از موتورهای جستجو هماهنگ هستند.

به علاوه ، تحقیقات مخاطبان نشان داد که این دو فرمت محتوا را ترجیح می دهند. مخاطبان مورد نظر دوست دارند محتوای ویدیویی را در یوتیوب مصرف کنند و پست های وبلاگ را از نشریات آنلاین بخوانند.

4-ایده های موضوعی را برای پوشش دادن پیدا کنید.

حالا وقت آن است که موضوعات خاصی را که درباره ی آن محتوا تولید کرده اید را پیدا کنید. اگر روی پست های وبلاگ متمرکز هستید، باید موضوعاتی را انتخاب کنید که تقاضای جستجوی بالایی دارند.

در غیر این صورت،شما ترافیک ارگانیک (بدون پرداخت) را به سایت خود دریافت نخواهید کرد. که یکی از اهداف اصلی ما برای این استراتژی است.

ابزار را باز کنید،عبارت مرتبط با جایگاه خود وارد کنید و روی «جستجو» کلیک کنید.

سپس، به برگه "سوالات" بروید. که این ابزار ایده های موضوع را در قالب سوال نمایش می دهد.

برای هر کلمه کلیدی،بینش مفصلی مانند میزان محبوبیت موضوع (حجم جستجو) و میزان دشواری رتبه بندی آن در گوگل (دشواری کلمات کلیدی) را مشاهده خواهید کرد.

بعداً نحوه استفاده از این اطلاعات برای انتخاب بهترین موضوعات را توضیح خواهیم داد. اما اکنون، بیایید به سرعت ببینیم که چگونه می توان ایده های موضوعی را برای ویدیوهای YouTube پیدا کرد که می توانند بازدید، تعامل و در نهایت ترافیک وب سایت را افزایش دهند.

برای یافتن این موضوعات، از Keyword Analytics برای برنامه YouTube استفاده کنید.

ابزار را باز کنید، عبارت مربوط به جایگاه خود را در نوار جستجو وارد کنید و روی «جستجو» کلیک کنید.

ایده های موضوعی زیادی را خواهید دید.

علاوه بر ایده های موضوعی، این ابزار همچنین بهترین ویدیوهای مرتبط با هر موضوع را در سمت راست صفحه نمایش می دهد.

این ویژگی نمای واضحی از اینکه محتوای موفق در جایگاه شما چگونه به نظر می رسد را ارائه می دهد.

درک این موضوع به شما کمک می کند محتوای مشابه (یا حتی بهتر) ایجاد کنید.

5- اولویت بندی موضوعات با پتانسیل بالا

اکنون احتمالاً صدها ایده برای موضوع در اختیار دارید. اما کدام یک را باید ابتدا دنبال کنید؟

بگذارید هدف شما انتخاب های شما را هدایت کند. در ادامه مثال قبلی، هدف ما بر دریافت ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو متمرکز است.

بنابراین، ما باید موضوعاتی را که تعداد زیادی جستجوی ماهانه دریافت می کنند را اولویت بندی کنیم.

ابزار جادویی کلمه کلیدی به طور پیش فرض موضوعات را با این معیار سازماندهی می کند.

اما مطمئن شوید موضوعاتی را که انتخاب می کنید در قابلیت های رتبه بندی شما قرار دارند. یعنی نباید برای شما خیلی سخت باشه که برایش رتبه بندی کنید.

برای سنجش دشواری رتبه بندی برای هر موضوع در گوگل، به ستون KD %" "  نگاهی بیندازید. هر چه این درصد بیشتر باشد، رقابت سخت تر است.

هنگام انتخاب موضوعات برای ویدیوهای YouTube از همین منطق استفاده کنید. برنامه تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی ما برای YouTube معیارهای مهمی را برای انتخاب درست به شما ارائه می دهد.

و هنگامی که آماده شدید، می توانید با استفاده از دکمه ارسال به راحتی این موضوعات را ارسال کنید.

6-یک تقویم محتوایی ایجاد کنید

اکنون که موضوعات خود را اولویت بندی کرده اید، وقت آن است که همه چیز را در یک تقویم محتوا قرار دهید.

تقویم محتوا سندی است که به شما کمک می کند استراتژی محتوای خود را برنامه ریزی، هماهنگ و اجرا کنید. تمام جزئیات محتوای آینده شما را ثبت می کند ، مانند:

  • موضوع و عنوان
  • صاحب (دارنده)
  • نوع محتوا
  • وضعیت (نوشتن، ضبط، ویرایش و غیره)
  • تاریخ مقرر

حفظ یک تقویم مانند این به شما کمک می کند تا از ثبات در انتشار محتوای خود اطمینان حاصل کنید. و شما را در مسیر اهدافتان نگه می دارد.

همچنین، حتماً نقش ها و مسئولیت هایی را برای اعضای تیم خود تعریف کنیدبطوریکه همه بدانند که چه کاری باید انجام دهند و چه زمانی باید آن را انجام دهند.

می توانید از چیزی به سادگی Google Sheets برای ایجاد یک تقویم محتوا استفاده کنید. یا اگر به چیزی پیچیده تر نیاز دارید، می توانید از ابزارهایی مانند Trello، Asana یا Basecamp استفاده کنید.

7-محتوای خود را تبلیغ کنید

استراتژی محتوای شما باید یک برنامه روشن برای توزیع و تقویت محتوای شما برای دستیابی به مخاطبان هدف داشته باشد.

در اینجا چند استراتژی ارتقای محتوا آورده شده است:

  • بازاریابی ایمیلی: از لیست ایمیل خود استفاده کنید تا مشترکین خود را در مورد محتوای جدید خود مطلع کنید و آنها را تشویق کنید تا با آن درگیر شوند
  • رسانه های اجتماعی: از پلتفرم های رسانه های اجتماعی خود برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود با فالوورهای خود و افزایش تعامل استفاده کنید.
  • تبلیغات پولی: اگر بودجه کافی دارید، می توانید از تبلیغات Google و/یا راه حل های تبلیغات متا نیز برای افزایش دید محتوای خود و دسترسی به افراد بیشتری استفاده کنید.
  • توزیع محتوا: محتوای خود را در سایت های شخص ثالث (مانند Medium) به اشتراک بگذارید تا از مخاطبان جدید استفاده کنید.
  • روابط عمومی:PR از تاکتیک های روابط عمومی استفاده کنید تا محتوای خود را در رسانه ها و نشریاتی که مخاطبان هدف شما به آنها اعتماد دارند، نمایش داده شود.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ: با اینفلوئنسرها (وبلاگرهای معروف و/یا شخصیت های رسانه های اجتماعی) شریک شوید تا محتوای خود را به اشتراک بگذارید.

بهینه سازی موتور جستجو  SEO  :  محتوای خود را بهینه کنید تا در نتایج جستجو رتبه بالاتری پیدا کند.

هر تاکتیکی برای هر کسب و کاری معنا نخواهد داشت. و کانال های تبلیغاتی که شما اولویت بندی می کنید باید با اهداف ، ترجیحات مخاطبان (به عنوان مثال ، جایی که مخاطبان شما به طور فعال محتوای مصرف می کنند) و بودجه شما هماهنگ باشد.

به عنوان مثال، تحقیقات مخاطبان ما نشان داد که برای یک وب سایت سلامت و تناسب اندام، مخاطبان اصلی اغلب از YouTube و دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند Reddit، فیس بوک و اینستاگرام استفاده می کنند که معمولا پست های وبلاگ را از نشریات آنلاین می خوانند.

بنابراین رسانه های اجتماعی ، تبلیغات پولی ، سئو ، بازاریابی تأثیرگذار و روابط عمومی باید تمرکز اصلی ما در هنگام توزیع محتوا باشند.

8بر عملکرد خود نظارت کنید

یک استراتژی در بازاریابی محتوا خوب با ایجاد و ترویج محتوا پایان نمی یابد. چون مهم است که به طور مداوم تاثیر استراتژی خود را اندازه گیری کنید.

این به شما کمک می کند ببینید آیا محتوای شما در جهت اهداف شما کار می کند یا خیر. و برای بهبود عملکرد خود نیاز به چه تغییر دارید.

معیارهای خاصی که دنبال می کنید به هدف شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، می توانید از Google Analytics برای اندازه گیری عملکرد ترافیک خود استفاده کنید. این پرکاربردترین ابزار برای ردیابی داده های ترافیکی است.

برای YouTube، می توانید از YouTube Analytics برای مشاهده عملکرد ویدیوهایتان استفاده کنید.

برای ردیابی رتبه گوگل برای هر یک از کلمات کلیدی اصلی خود، از ابزار Position Tracking استفاده کنید.

ابزار را باز کنید، نام دامنه خود را تایپ کنید و روی «تنظیم ردیابی» کلیک کنید.

در بخش «هدف یابی»، تنظیمات برگزیده ردیابی خود را با انتخاب موتور جستجو، دستگاه، مکان و زبان پیکربندی کنید.

سپس، با کلیک روی «ادامه به کلمات کلیدی» ادامه دهید.

کلیدواژه هایی را که می خواهید نظارت کنید را در کادر متن وارد کنید و با یک کلیک ساده روی «افزودن کلمات کلیدی به کمپین» آنها را به کمپین خود اضافه کنید.

سپس، با انتخاب «شروع پیگیری»، فرآیند ردیابی را آغاز کنید.

اکنون، این ابزار به طور مداوم بر رتبه بندی کلمات کلیدی شما نظارت می کند.

به طور منظم داده های عملکرد خود را بررسی کنید تا مشخص کنید چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی نیاز به بهبود دارد. و بر اساس یافته های خود تنظیمات را انجام دهید.

شروع به ایجاد استراتژی بازاریابی محتوایی خود کنید

شما به تازگی یاد گرفتید که چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد و اجرا کنید. اکنون زمان اجرای این مراحل است. و شروع به ایجاد استراتژی خود کنید.

در طول فرآیند، ابزارها و داده های Semrush به شما کمک می کنند تا استراتژی خود را به طور موثر اجرا کنید.

آنها را به صورت رایگان امتحان کنید. و تفاوت آنها را برای نتایج بازاریابی محتوای شما مشاهده کنید.