در سال 2022 در هر مرحله بخوبی ثابت کرده است که بازار PPC یا پرداخت کلیکی هیچوقت راکد نبوده است. اما کسب و کارهای کوچک، امسال به دلیل اختلال در زنجیره تامین و تغییر رفتار مصرف کننده شاهد افزایش تورم بودند. البته گوگل نیز در این مسیر قدم های بزرگی برداشت.
این مقاله ده تغییر مهم در تبلیغات گوگل ادز را که در سال 2022 اتفاق افتاد را بررسی می کند و نکات قابل اجرا برای تنظیم استراتژی خود را برای هر کدام ارائه می دهد. همانطور که می بینید، این ترکیبی از خوب، بد، و کمی تنگاتنگ است. بیایید به این موضوع بپردازیم.
1. افزایش هزینه نرخ کلیک در گوگل ادز
گزارش تازه منتشر شده "معیار تبلیغات گوگل " نشان می دهد که در 91 درصد از صنایع هزینه هر زنگ خور افزایش قابل توجهی دارد. در حالی که میانگین کلی نرخ رشد 19 درصد است. صنایع هنر/سرگرمی، مسافرت و مبلمان به ترتیب 134 درصد، 69 درصد و 54 درصد افزایش داشته اند.
آمار نشان می دهد که عواملی مانند قیمت های بالای تورم و تبلیغات جستجوی تجاری پایین به نرخ تبدیل پایین تر و CPL های بالاتر کمک می کند.
2- انواع مدل تبلیغات جدید برای خودرو، امور مالی و سفر در گوگل ادز
در دو سال گذشته، چندین صنعت مجبور شدهاند. به طور مداوم استراتژیهای خود را تعدیل کنند. زیرا مسائل زنجیره تامین، محدودیت های همه گیر و آشفتگی اقتصادی همچنان زندگی ما را خراب میکنند.
در ماه مارس در نادا ، تبلیغات گوگل لیست وسایل نقلیه را معرفی کرد که به فروشندگان خودرو اجازه می داد تا وسایل نقلیه جدید و دست دوم خود را بیشتر نشان دهند. مانند آگهی های موجودی محلی Google، این آگهی فهرست خودرو جدید به طور برجسته در نتایج گوگل ظاهر میشود و تصویر، قیمت، وضعیت و مکان خودرو را نشان میدهد. تبلیغات مایکروسافت نیز قالب تبلیغاتی مشابه خودرو را برای نمایندگی های محلی معرفی کرد.
این آگهی های اطلاعات خودروی جدید مانند آگهی های خرید مدیریت میشوند. و به اطلاعات موجودی معتبری نیاز دارند که به طور مرتب از طریق «مرکز بازرگانان گوگل ارسال و تأیید شود. پیش از این، مرکز تجاری گوگل یک سیاست سختگیرانه داشت که اکثر خودروها را از این پلتفرم منع می کرد.
3. پایان تبلیغات متنی گسترده در گوگل ادز
هر بازاریاب به ایجاد تبلیغات پیامکی افتخار می کند. به مدت 22 سال، رسانه های تبلیغاتی به صورت دستی تبلیغات PPC(هزینه کلیک) خود را در گوگل ایجاد، آزمایش و بهینه کرده است. البته با گذشت زمان، گوگل چندین فرمت تبلیغات جستجوی جدید را معرفی کرده است. که در سال 2016، گوگل اندازه تبلیغات متنی استاندارد خود را با تبلیغات متنی گسترده خود دو برابر کرد.
علاوه بر این، تبلیغات متنی گسترش یافته در سال 2018 پیشرفت زیادی کردند. پس از سال ها تغییر و تحول، سرانجام گوگل در ماه ژوئن تبلیغات متنی گسترده را کنار گذاشت. و به بازاریابان این امکان را داد که قالبی را ایجاد کنند که سال ها تبلیغات PPC را تعریف کرده بود. در عوض، نوع تبلیغات پیشفرض جدید گوگل، تبلیغات جستجوی پاسخگو و واکنشگرا است. که به رسانه های تبلیغاتی اجازه میدهد که گوگل چندین متنی را میتواند برای تبلیغات و هر جستجوی را که روی SERP بارگذاری میشوند را ترکیب کند.
در تابستان پس از تغییر گوگل، مایکروسافت قصد داشت به پشتیبانی از نمایش متن پیشرفته پایان دهد، اما آنها مهلت را به فوریه 2023 موکول کردند.
4- خرید هوشمند و کمپین های محلی در گوگل ادز
بازاریابان تجارت الکترونیک با تبلیغات خرید آشنا هستند. گوگل در سال ۲۰۱۸ نوع کمپین خرید هوشمند را منتشر کرد. و به کسب و کارها اجازه داد تبلیغات خرید خود را در گوگل و یوتیوب تبلیغ کنند. تنها با یک فید محصول مرکز تجاری گوگل ، دسترسی با کیفیت گوگل در سراسر وب فوراً در دسترس هر کسب و کار کوچکی بود. به طور مشابه، گوگل کمپین محلی خود را در سال 2019 راه اندازی کرد و به مشاغل محلی اجازه داد تا نمایه های کسب و کار گوگل را در جستجوی گوگل، نقشه های گوگل، جی میل، و یوتیوب خود تبلیغ کنند.
هر دو کمپین بازگشت سرمایه قابل توجهی را برای کسب و کارهای کوچک با بودجه های کوچک ارائه کردند .و به مدیریت خودکار کمپین کمک کردند. با این حال، در اوایل سال جاری، گوگل اجازه ایجاد این دو نوع کمپین را به تبلیغ کنندگان نداد و به طور خودکار آنها را به جدیدترین نوع کمپین گوگل، یعنی نوع کمپین P-MAX ارتقا داد.
اما همه بازاریابان بخاطر از دست دادن خرید هوشمند یا کمپینهای محلی راضی نیستند. کمپین های کاملاً خودکار های P-MAX برای اجرای درست به داده ها و بودجه کافی نیاز دارند. این کمپین ها میتوانند با هر بودجهای اجرا شوند، اما تبلیغکنندگان نتایج بهتر را با بودجه های بزرگتر 100 دلاری یا بیشتر در روز مشاهده میکنند. برخی ممکن است از موجودی جدید در P-MAX به عنوان افزایش دسترسی استقبال کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از هزینه های اضافی و غیرقابل کنترل ابراز تاسف کنند.
5. حذف مخاطبان مشابه در تبلیغات گوگل ادز
گوگل نزدیک به یک دهه پیش مخاطبان مشابه را معرفی کرد. تا بتواند دسترسی مخاطبان بازاریابی مجدد را تکمیل کند. با موفقیت مخاطبان مشابه در رقابت با فیس بوک، گوگل مخاطبان مشابه خود را دو برابر کرد.
از آن زمان یه بعد، آنها گیرنده کمپین های بازاریابی برای بسیاری از بازاریابان بوده اند. با این حال، استانداردهای جدید حفاظت از داده ها، به راه حل های گروه هدف گوگل و فیس بوک ضربه سختی زده است بطوریکه در ماه نوامبر، گوگل اعلام کرد که قصد دارد در سال آینده از مخاطبان مشابه خود بعنوان راه حلی برای جذب مخاطبان قوی تر و بادوام تر استفاده کند.
بازاریابان حدود شش ماه فرصت دارند. تا از مخاطبان مشابه Google در کمپینهای خود استفاده کنند. زیرا از ماه مه 2023، مخاطبان مشابه دیگر به کمپینها یا گروههای تبلیغاتی جدید اضافه نمیشوند چون بعد از آگوست 2023، همه کمپین ها از اهداف حذف خواهند شد.
Google قویاً تبلیغکنندگان و بازاریابان را تشویق میکند که قبل از نقل و انتقال، مخاطبان خود را بهروزرسانی کنند. و هنگام ایجاد مخاطبان جدید برای کمپین های خود، مانند داده های همسو با مشتری، به داده های خود تکیه کنند. علاوه بر این، گوگل استفاده از استراتژی های قیمت گذاری هوشمند و هدف گذاری بهینه را برای بهینه سازی بیشتر عملکرد کمپین توصیه می کند. تبلیغ کنندگانی که به دنبال گسترش دامنه دسترسی خود فراتر از داده های شخص اول هستند، میتوانند پس از حذف تدریجی مخاطبان مشابه، از گسترش مخاطبان Google بهره ببرند.
جالب اینجاست که مایکروسافت باید در این زمینه از گوگل پیروی کند. در همان روزی که گوگل برنامه های خود را برای پایان دادن به مخاطبان مشابه اعلام کرد، تبلیغات مایکروسافت اعلام کرد که راه حل مخاطبان مشابه خود را به بازارهای بین المللی بیشتری گسترش خواهد داد.
6. دیدگاه جدید در مورد نحوه تبلیغ رقبای شما در سرویس ها
در سال 2021، گوگل اعلام کرد که برنامه راستی آزمایی بازاریابی خود را گسترش خواهد داد. تا شفافیت تبلیغاتی بیشتری را برای کاربرانی ارائه کند که تبلیغات هدفمند را در داخل و خارج از SERP مشاهده میکنند. به لطف این تلاشها، Google مرکز تبلیغات من را در ماه اکتبر راهاندازی کرد.
این به جستجوگران اجازه می دهد تا ببینند بازاریابان چگونه به آنها دسترسی دارند. ویژگی های My Ad Center شامل یک ابزار جدید قدرتمند به نام Advertiser Pages یا صفحات آگهی است که در این صفحات، کاربران میتوانند سایر آگهیهایی را مشاهده کنند که بازاریاب در 30 روز گذشته ارسال کرده است.
برای مشاهده صفحه آگهی شرکت، روی سه نقطه کنار آگهی کلیک کنید. از آنجا، میتوانید جزئیات آگهی دهندگان تأیید شده، مانند نام و آدرس رسمی شرکت را مشاهده کنید. همچنین می توانید این نتایج را بین تبلیغات متنی، تصویری و ویدیویی فیلتر کنید. جالب اینجاست که میتوانید روی «مشاهده تبلیغات بیشتر از این بازاریابی » را نیز کلیک کنید.
7. رسانه های تبلیغاتی جدید برای نام و آرم شرکت
شرکت ها اغلب به کمک نیاز دارند که خود را در SERP یا (صفحات نتایج جستجو) شلوغ و پرجمعیت جدا کنند. و از نام تجاری خود دفاع کنند تا از تلاش سایر بازاریابان برای تبلیغ غیرقانونی جلوگیری کنند. ازاین رو،برای محافظت از گوگل، بنگاه های بازاریابی معتبر می توانند از دارایی های تبلیغی تجاری خود را در صفحه نتایج جستجو استفاده کنند.
این دارایی های جدید فقط برای تبلیغ کنندگان موثق در دسترس است. این داراییهای تبلیغاتی جدید از نظر بصری برای تبلیغات شما جذاب هستند. و به بهبود عملکرد کمک میکنند.
8. قابلیت جدید صدا بر روی تبلیغات ویدیویی
به لطف رشد سریع TikTok و ویژگیهای ویرایش قابل دسترس آن، گوگل در تابستان امسال ویژگی های جدیدی را برای محتوای تبلیغات ویدیویی معرفی کرد. در میان پیشرفت ها، تبلیغ کنندگان اکنون میتوانند بدون هیچ گونه ویرایش اضافی،گویندگی را به تبلیغات ویدیویی YouTube موجود خود اضافه کنند. همچنین گوگل قبلا گفته بود که کمتر از نیمی از تبلیغات ویدیویی آن حاوی روایت گری هستند.
تبلیغکنندگان میتوانند از بین هشت صدای مختلف (چهار مرد و چهار زن) برای روایت انتخاب کنند .که یک متن نمایشی ارائه کنند و روایت را مستقیماً در Google Ads پیشنمایش و ویرایش کنند .و همچنین هیچ نرم افزار ویرایش ویدیوی اضافی یا تجربه ویدیو نیاز نیست.
9. تبلیغات صوتی اکنون از یوتیوب و بلندگوهای هوشمند پشتیبانی می کنند
از آنجایی که محتوای استریم (پخش آنلاین) و سایر خدمات OTT برای اکثر مصرف کنندگان عادی می شود، بسیاری از تبلیغ کنندگان شروع به تغییر استراتژی ها و بودجه خود می کنند. گوگل در اوایل سال جاری با اشتیاق اعلام کرد که با یک کمپین تبلیغات صوتی جدید به این تقاضای تعداد فزاینده شنوندگان موسیقی و پادکست در یوتیوب پاسخ خواهد داد.
این زیرمجموعه جدید ازکمپین ویدیویی برای کمک به تبلیغکنندگان طراحی شده است که هنگام گوش دادن به موسیقی یا پادکست به کاربران دسترسی پیدا کنند دقیقا در جایی که محتوای ویدیویی بسیار بصری معمولاً نیاز به بهبود دارد.
10. استفاده از یک نسخهی بتای گوگل ادز جدید
در ماه اکتبر، گوگل یک ویژگی بتا محدود را معرفی کرد که به تبلیغکنندگان اجازه میدهد تا هدفگذاری کلمات کلیدی وگسترده را در سطح کمپین فعال کنند. با توجه به اینکه کلمات همخوان کلیدی و مناقصه هوشمند همیشه دنبال میشوند، تعجبی ندارد اگر فقط یک آزمایش بتا درکار باشد، دیدن گزینههای بدون انواع مطابقت کمی آزاردهنده است.
آیا آینده ای بدون انواع تطابق و همخوانی کلمات کلیدی وجود دارد؟ ما هنوز نمی دانیم. با این حال، گوگل تأیید می کند که نوع مطابقت کلمه کلیدی در حال حاضر به جایی نمی رسد.